ModelDampKlubben Forum Indeks Til ModelDampKlubbens forside

FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld 
 ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

CNC eller ikke CNC??

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    ModelDampKlubben Forum Indeks -> CNC styring
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
ErlingØstergaard

Indmeldt: 12. jun 2006
Postnr. og by: 8600 Silkeborg

IndlægSkrevet: Man 12. jun 2006, 18:48    Emne: CNC eller ikke CNC?? Besvar, med citat

Hej
Jeg er ny bruger, både af Forum og af fræsemaskiner. Har lige købt en sådan, en AED BF45T, der kan ses på følgende side:
http://www.optimum-maschinen.de/
Maskinen er med Digital Udlæsning af X- og Y-plan, men uden automatisk tilspænding. Eet af de første problemer, der melder sig er jo så, om man skal købe en automatisk tilspænding til ca Euro 500 eller begynde at opbygge en CNC-styring, der så vidt jeg kan se, kan købes for ca. Euro 600 for den mekaniske del, 200 for den elektroniske del og mellem 300 og 1000 for Softwaredelen. Endelig kunne man jo også selv forsøge at fremstille et fremtræk af stepmotor eller lignende.
Nogen, der har forudsætninger for at komme med en mening herom?
Med hensyn til, hvad det skal bruges til, er spørgsmålet berettiget, men svaret desværre lidt vagt: Det ved jeg faktisk ikke rigtigt endnu! (Uanset hvad, er sidstnævnte en oplysning, min kone aldrig må få!) Modelbygning er en mulighed. Har haft drejebænk i mange år og af og til savnet de muligheder, som en fræser giver.
mandrup

Indmeldt: 14. maj 2006
Postnr. og by: 7200 Grindsted

IndlægSkrevet: Ons 14. jun 2006, 11:35    Emne: CNC Besvar, med citat

Hej

Du skal jo bruge to automatiske motere for at kunne bruge både X og Y.

Jeg ser nogle problemer ved at bygge en almindelig fræser om til CNC styring, for det første er der trapezgevind på en almindelig maskine, derfor er der noget sløre mellen spindel og møtrik. Så jeg formoder at det vil give nogle problemer når man skal fræse kurver og lignende (viberationer). eller lave en hulkreds mm.

Jeg ved ikke om softwaren kan tage højde for dette problem.

På CNC maskiner bruger man Kuglespindler hvor der ikke er sløre uanset hvilken retning man kører i.

Men uanset diverse problemer, kunne det værer sjovt og lærerrigt at arbejde med.

Laver selv cnc programmer og bruger Cad/cam

Med venlig Hilsen
Jan Mandrup
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email
ErlingØstergaard

Indmeldt: 12. jun 2006
Postnr. og by: 8600 Silkeborg

IndlægSkrevet: Tors 15. jun 2006, 16:10    Emne: Besvar, med citat

Hej
Se, allerede det var jo nyt for mig. Går ud fra, spindelerne må kunne skiftes, men jeg kan godt se perspektiverne, det griber lidt om sig. I første række vil jeg forsøge at fremstille et fremtræk med en stepmotor eller lignende.
Mvh.
Erling
Knud Rasmussen

Indmeldt: 27. feb 2006

IndlægSkrevet: Søn 09. jul 2006, 21:02    Emne: Besvar, med citat

Hej
Hvis du læser manualen til TURBOCNC vil du finde en mulighed for at programmet kan tage hensyn til slør i spindlerne, men det er langsom til det, derfor standser maskinen medens den udligner slør.
Det påstås at det bliver bedre i næste opdatering

Mvh. KNUD
Knud Rasmussen

Indmeldt: 27. feb 2006

IndlægSkrevet: Søn 09. jul 2006, 21:03    Emne: Besvar, med citat

Sidst rettet af Knud Rasmussen Søn 10. jun 2007, 20:50, rettet i alt 2 gange
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
Morten Nørgaard

Indmeldt: 25. jan 2006

IndlægSkrevet: Lør 11. nov 2006, 14:49    Emne: selvbygning af CNC-styring af fræser med byggesæt fra GB. Besvar, med citat

Kære Mandrup, Østergaard, Kilde og andre int. i CNC-styringens glæder!!

Der har de seneste to år været en del interesse for en kineser -fræser fra SIEG, som i England har fået navnet X-3 fra en forhandler og BMD 25 fra en konkurrent. Den kan købes i DK -. i Brønderslev, hvor generalrep. for scandinavia holder til. Adresse senere.

Interessen har givet anledning til både gennemgang i Model Eng. Workshop og Mod. Eng.., hvor en serie artikler har vist ombygning af maskinen til CNC styring. Disse meget prisværdige artikler kan med meget stor fordel læses af os almindelig slaver, fori de gover en masse nyt om metoder og indkøb - og naturligvis selve ombygningen, der ikke forekommer specielt kostbar, når man iøvrigt ser, hvad slige sager koster. Men nu til budskabet: Da klubben holder disse blade, kan man hos mig bestille artiklerne - i farveprint, god kvalitet, for en beskeden sum - 17 farvesider tilsendt for 50.- kr. byggesæt kan ses på nettet på www.rhonmac-cnc.co.uk for orientering m opbygning i flere tempi, alt afhængig af tegnebogens størrelse. Og Jo, man kan bruge sine egne spindler, men helst nye! Men læs selv om det på nettet -.
Min adr. er mor10@mail.tele.dk eler tlf. 38 79 13 37
og jo, jeg HAR købt en maskine hos El-mas, Frodesgade, Brønderslev,
tlf. 96 49 56 46 , Lars Andersen.
Maskine hedder i DK: EFM 1000 DR. Kommer fra RotWERK i D. netadresse er www. rotwerk. de.
Alle spørgsmål kan besvares, hvis de er rimelige - !!
God fornøjelse - Morten Nørgaard
Tilbage til toppen
Morten Nørgaard

IndlægSkrevet: Lør 11. nov 2006, 14:56    Emne: selvbygning af CNC-styring af fræser med byggesæt fra GB. Besvar, med citat

Kære Mandrup, Østergaard, Kilde og andre int. i CNC-styringens glæder!!

Der har de seneste to år været en del interesse for en kineser -fræser fra SIEG, som i England har fået navnet X-3 fra en forhandler og BMD 25 fra en konkurrent. Den kan købes i DK -. i Brønderslev, hvor generalrep. for scandinavia holder til. Adresse senere.

Interessen har givet anledning til både gennemgang i Model Eng. Workshop og Mod. Eng.., hvor en serie artikler har vist ombygning af maskinen til CNC styring. Disse meget prisværdige artikler kan med meget stor fordel læses af os almindelig slaver, fordi de giver
en masse nyt om metoder og indkøb - og naturligvis selve ombygningen, der ikke forekommer specielt kostbar, når man iøvrigt ser, hvad slige sager koster. Men nu til budskabet: Da klubben holder disse blade, kan man hos mig bestille artiklerne - i farveprint, god kvalitet, for en beskeden sum - 17 farvesider tilsendt for 50.- kr. byggesæt kan ses på nettet på www.rhonmac-cnc.co.uk for orientering m opbygning i flere tempi, alt afhængig af tegnebogens størrelse. Og Jo, man kan bruge sine egne spindler, men helst nye! Men læs selv om det på nettet -.
Min adr. er mor10@mail.tele.dk eler tlf. 38 79 13 37
og jo, jeg HAR købt en maskine hos El-mas, Frodesgade, Brønderslev,
tlf. 96 49 56 46 , Lars Andersen.
Maskine hedder i DK: EFM 1000 DR. Kommer fra RotWERK i D. netadresse er www. rotwerk. de.
Alle spørgsmål kan besvares, hvis de er rimelige - !!
God fornøjelse - Morten Nørgaard
Tilbage til toppen
Morten Nørgaard

IndlægSkrevet: Lør 25. nov 2006, 10:23    Emne: Besvar, med citat

CNC-interesserede!!
Så er der godt nyt: Ifølge ARCEUROs julekatalog tilbyder man nu dersteds et byggesæt til at omdanne sin X-3 til en komplet CNC-styret herlighed. ALT -ALT- inklusive koster 1790 pund, ca 20.000 kr. Det er med topkvalitet kuglekredsløbsspindler i alle 3 akser og groft overdimensionerede strømforsyninger samt alle æsker og skabe til indbygning i og på maskinen. Hele systemet er bygget og afprøvet i "Workshop" og - som det vil fremgå af næste klubblad - er det muligt at erhverve sig en gennemgang med billeder for en flad 50-er. I farver!
morten
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    ModelDampKlubben Forum Indeks -> CNC styring Alle tidspunkter er GMT + 1 (CET/Europa)
Side 1 af 1

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum