Litra F er et dansk damplokomotiv. Der blev i årene 1898 til 1949 bygget 120 stk. af denne lokomotivtype til DSB.
Lokomotivet er et tenderlokomotiv, hvilket vil sige at det medbinger kul og vand på selve lokomotivet, frem for i en separat tender.
Lokomotivtypen afløste og supplerede det lille to-koblede rangerlokomotiv litra Hs og blev brugt til rangering på næsten alle DSB's stationer. Mellem 1930 og 1945 suppleredes F-maskinerne med 15 stk. af den større fire-koblede Litra Q. De sidste F-maskiner blev leveret til DSB i 1949.
Lokomotivet kunne trække et godstog på 480 tons.
Rammerne er nu lavet og sat sammen med nogle gevind stænger for at give en ide om størrelse. Kedelrør er købt hjem i rigeligt mængder da det var billigere at købe 7,5 metere engro end 1 meter hos en skibsbygger :)
Comment:
Så er der blevet lidt tid igen efter eksamens sjov har fået lavet et par traverser og fået gravet lidt jern til noget kofangere.fik også begyndt på kedelen stille og roligt med alt det grove arbejde. Kassen lokomotivet står på er lavet fordi mit bord åbenbart er skævt den er lavet så den kan justeres så lokomotivet blive samlet i lige tilstand :)
Comment:
Dejlige billeder, bliv endelig ved .....
Mogens Kilde
http://m_kilde.skysite.dk
The only place where success comes before work is in the dictionary
Comment:
Nå så er det vidst også længe siden der er sket lidt. Siddt projektet kørte havde jeg lavet noget af ramme og nogle enkelte kedel dele eftersom tegnings materiale er lavet af en af person med nogel andre tanker har jeg nu valgt ud fra materiale jeg har smalet sammen at tegne lokomotive selv. Dette er fordi det gør det væsentligt nemmere at se hvilke tanker der var bag de enkelte dele. De nye tegninger er delvis fra Knud Erik Walhbjørns arkiv lidt fra DSB og lidt fra orginal lokomotivet. Byggeri kan for dem der har lyst følges på facebook https://www.facebook.com/18-scale-Litra-F-1702095423417106/ eller på modeldampklubben facebook side.
god fornøjelse
Rammen med diverse aksel kasser og et enkelt travers
Lidt flere traverser og pufferplanker har fundet deres respektive pladser
Kedel og boggy ophæng er blvet monteretsamt lidt fjedre holdere.
Og så lige det sidste i denne omgang med askehus eller hvad det nu hedder
mere snart
Comment:
Der sker lidt hele tiden :) det tager lang tid da der er maneg stumper der skal tegnes og tænkes men det går stødt fremad.
har arbejde på gang tøj askehhus er begyndt at få lidt beklædning.
Bremse forbindelser
På begyndt cylinder
Mere cylinder arbejde.
Comment:
Hej Brian
Det ser jo godt ud med konstruktionsarbejdet.
Hvilke CAD anvender du til dette ?
Jeg selv er blevet introduceret for Fusion360 for et halvt års tid siden, og med mit kendskab til Solidworks, proDesktop og andre, må jeg sige det er virkelig et genialt CAD software.
Mogens Kilde
http://m_kilde.skysite.dk
The only place where success comes before work is in the dictionary
Comment:
Hej Mogens
Jeg bruger inventor 2017 og er lige skiftet til 2018 med HMS plugin til CAD/CAM da jeg for det gratis på studiet :) men er også gået over til Fusion 360 da den det lang hen ad vejen gør det samme og har CAD / CAM delen som standard hvilket jeg syntes meget godt om og så miner progrmmenre utroligt meget om hindanen.
Mit inventor projekt bibliotek er meget stort og så længe de ikke afsluttet vil jeg ikke skifte helt over da de stadig ikke køre samme fil typer endnu. Men fremtidige nye projekter bliver lavet i Fusion. 360
Brian
Tilføj kommentar