Jeg har lige købt et brugt Wielesco Lucas lokomotiv. men der er ikke meget fut idet. Er der nogen her inde på Forummet er har noget kendskab til lige netop det lokomotiv. Indtil vidre tyder det på at gas tanken og moske brænderen ikke kan få trøgget nok op?
05/03/2012 - 17:38
#1
Sløvt Wielsco Lucas
Comment:
Hjul løber meget læt men cylinderne løber meget trægt jeg har lige haft skildt cylinderne ad stemplerne køre udemærket
Men stempelringene er en gummi o ring og det får det til at køre som om der er sejgt olie i cylinderne og jeg bruger den rigtige
Damp olie manometeret går op til 4 bar. Wilesco siger at 1,5 bar er det nomale arbejds tryk. Hvad plejer mand at lave stempelringe af
I andre dampmaskiner og locomotiver ? for det ku måske være at cylinderne simpelhen køre for træt
Mvh Torben
Comment:
Jeg har ingen personlige erfaringer med Lucas, men jeg har læst om den for år tilbage i et tysk blad "Das dampf-modell". De havde en artikel om hvordan man kunne "forbedre" den, eller rettere: ændre de mest katastrofale fejl. Man skulle tro at Wilesco, der har enorm erfaring i legetøjs dampmaskiner, kunne lave et rimeligt lokomotiv, men at dømme ud fra artiklen er det ikke tilfældet. Det er grundlæggende et dårligt design, der kræver mange ændringer for at blive nogenlunde køreklart. Jeg kan desværre ikke huske nummer eller årgang, som artiklen var i, men det er flere år siden. Jeg mener, at MDK i en periode abbonerede på Das Dampf Modell, og måske har MDK's øst- eller vest bibliotekar bladet liggende.
Lucas er udgået af produktion, og jeg har faktsik ikke set et eneste kørende rundt om på havebaner.
Du må nok enten lade den stå på hylden og se pæn ud - eller belave dig på at bruge megen tid på at grave dig dybt ned i problemerne og arbejde dig igennem alle de svage punkter.
Tovholder for 45 mm havebane gruppen i MDK
Comment:
Hej Rene Thomsen det kan godt være jeg har formuleret mig lidt uklar. Jeg har prøvet at bevæge stemplerne med og uden gummi o ringene
Og uden o ringene var der ikke meget modstan men uden stempel ringe vil der være ringe trækkraft. Men jeg har været så hældig at finde en byggevejlednin
Ude på nettet og der kunne jeg se at cylinderne kan flyttes et par milimeter frem og til bage
Og på den måde kan mand justere ventilstokkene så der bliver lukket op og i på det rigtige tidspunkt kunne jeg forestille mig så det bliver det næste der skal prøves af mvh Torben Nielsen
Tilføj kommentar